Skip to content

Asser Journaal

“Jouw werk doet aan vroeger denken, zo omstreeks de twintiger jaren”, aldus Michel van Maarseveen tijdens de drukbezochte opening van de expositie van linoleumdrukken van Hein Overbeek in het stadhuis. Hij gebruikt een techniek die vandaag de dag niet zo gangbaar meer is in de kunstwereld, zo klonk ook nog in het openingswoord.
Overbeek werkt met linoleumsneden, die zich laten vergelijken met houtsneden, maar door het zachtere plooibaarder materiaal is het gemakkelijker te verwerken dan hout.
De afdrukken van linoleumsneden zijn effen zwart, in tegenstelling tot de afdrukken van houtsneden waarbij je de structuur van het hout nog in de afdruk terug kunt vinden.
Hein Overbeek exposeert met de afbeeldingen van twee grote bouwprojekten in Assen. Sinds 2009 is hij bezig geweest de bouw van De Nieuwe Kolk en het Drents Museum te verbeelden.
Het eindresultaat mag er zeker zijn en juist die sfeer van de jaren twintig, die Michel van Maarseveen al noemde, roept een bepaalde contrasterende vervreemding op vergeleken met het hedendaagse karakter van die bouwwerken.
Na de opening gaf de kunstenaar samen met zijn vriend Anne van der Wal nog een muzikale bijdrage ten gehore. Om helemaal in de sfeer van de twintiger jaren te blijven, speelden ze een duet voor twee banjo’s. Het werd een ragtime. “We zijn al 25 jaar met elkaar bevriend. Anne speelt uitstekend”, aldus Hein, die zelf een vermaard banjospeler is en met veel verschillende bands heeft  gespeeld. Met één van die bands is zelfs twee keer het Breda jazz-concours gewonnen.
Hij is inmiddels gepensioneerd, daarvoor was hij werkzaam als creatief therapeut bij onder meer GGZ  Drenthe                              

Bert Jippes, Asser Journaal, 28 oktober 2011