Skip to content

Overbeek snijdt ook grijs

​Martin Hiemink (Assen, 1949) heeft een brede interesse voor de geschiedenis van zijn stad. Met als motto ‘elke plek een verhaal’ komen verschillende aspecten van Assen’s verleden aan bod.

Al zo’n tien jaar maakt Hein Overbeek (Voorburg, 1947) linoleumsnedes van Asser stadsgezichten. Na zijn studie aan de Haagse Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten werkte hij als creatief therapeut, eerst in Bolsward en vanaf 1975 bij GGZ in Assen. De kunst kwam even op een laag pitje te staan. Hein, die ook viool, ukelele en banjo speelt, zat in de groepen Fluitekruidt en Fifty-Six. Met beide behaalde hij op het Jazzfestival van Breda de eerste prijs. Hij stopte op zijn zestigste met werken. Daardoor kwam er weer tijd voor linosnijden en schilderen.

Toen enige tijd geleden delen van de Asser binnenstad grondig op de schop gingen, brak er voor Hein een aantrekkelijke periode aan. Wekelijks, soms dagelijks, zag je hem bij bouwlocaties op zoek naar een geschikt beeld voor een linosnede. Van zo’n plek maakt hij dan een foto, tekent die in spiegelbeeld en zet die tekening over op een plaat linoleum. Dan kan het snijden beginnen. Opvallend zijn de fijne lijnen en de keuze voor veel wit, afgewisseld met zwart. Hein Overbeek heeft zijn atelier aan huis. Stukken voorgesneden linoleum haalt hij bij een plaatselijke vloerbedekkingszaak. Na het inkten van de plaat rolt even later de zwart-witte afdruk uit de pers.

“Ik kan ook grijs snijden, hoor”, zegt hij met een grijns, terwijl hij een afdruk met subtiel gesneden lijnen laat zien. Maar toen het NS-station ook nog eens aan vervanging toe bleek, vond hij het welletjes en verlegde hij zijn aandacht maar weer naar onderwerpen op het muzikale vlak, zoals een strijkkwartet of gitaarspelers. Op de vraag of hij ook in opdracht werkt, antwoordt hij lachend: “Jazeker!” Het kan dus maar zo dat je bij familie of vrienden een ‘Overbeek’ tegen komt. Ook benieuwd naar Asser plekjes van Hein Overbeek? Op zijn website zijn er genoeg te vinden.

Martin Hiemink, Asser Courant